Medicatie Afbouwen bij Rusteloze Benen?

Als je medicatie slikt voor je rusteloze benen zou het best eens kunnen dat je op een gegeven moment je medicatie moet afbouwen. Bij een ernstige vorm van RLS krijg je meestal een dopamine agonist voorgeschreven. Waarschijnlijk hebben rusteloze benen namelijk te maken met een tekort aan dopamine. Zo’n dopamine agonist bootst de werking van … Meer lezen

Liever Pregabaline bij Rusteloze Benen?

Als ik berichten hierover mag geloven, lijkt het erop dat artsen bij het voorschrijven van medicatie voor rusteloze benen steeds vaker kiezen voor pregabaline. Voorheen viel de keuze meestal op een dopamine agonist als ropinirol of pramipexol. Bij die medicijnen blijkt echter dat een groot gedeelte van de mensen die ze slikken, te maken krijgt … Meer lezen

Is een Ruggenprik een Bezwaar bij RLS?

Bij lotgenoten heb ik meer dan eens gelezen over slechte ervaringen met een ruggenprik. Zij ondervonden dat de symptomen van RLS (en/of PLMD) na een operatie extra hevig waren. In hun ziekenhuisbed werden ze bijna gek van hun onrustige benen. Sommigen hadden hiervoor al sporadisch last van rusteloze benen. Na de operatie kwamen ze echter … Meer lezen

Antidepressiva en Rusteloze Benen

Een van de mogelijke bijwerkingen van antidepressiva is rusteloze benen. In een eerder blog over omgaan met stress bij rusteloze benen schreef ik al dat RLS op zijn beurt de kans op een depressie vergroot. Chronisch slecht slapen leidt vaak ook tot mentale problemen. Bij mensen met een depressie komen onrustige benen bovendien gemiddeld vaker … Meer lezen

Andere Medicijnen voor RLS

Al eerder schreef ik over medicijnen voor rusteloze benen. Dit was in mijn blog over dopamine. RLS kan een gevolg zijn van een tekort aan dopamine. De medicijnen die tegenwoordig het meest voorgeschreven worden aan mensen met onrustige benen zijn de zogenaamde dopamine agonisten. Deze medicatie bootst de werking van dopamine na. Er zijn ook … Meer lezen

Dopamine en Medicatie voor Rusteloze Benen

Bij het rusteloze benen syndroom is waarschijnlijk sprake van een verstoring in de aanmaak van de stof dopamine. Hierdoor ontstaat een tekort. Dopamine is een neurotransmitter. Om meer inzicht te krijgen in de werking van deze stof ben ik wat dieper in de materie gedoken. In dit blog ga ik in op de volgende vragen: … Meer lezen